top of page
Methodieken Talentezorg Alphen aan den Rijn.jpg

TaLenteZorg Methodieken

Ieder kind is uniek, net als iedere puzzel!

20 methodieken

Bij TaLenteZorg geloven we in een doelgerichte en persoonlijke aanpak. Om kinderen, jongeren en gezinnen zo goed mogelijk te begeleiden, werken wij met verschillende methodieken die hun effectiviteit hebben bewezen in de praktijk. Ieder kind is uniek, daarom kiezen wij voor maatwerk: we stemmen onze methodes af op de hulpvraag, de ontwikkelbehoefte en de leefomgeving.
 

Lees snel verder voor een overzicht van de methodieken die wij inzetten om samen te werken aan groei, stabiliteit en toekomstperspectief. Klik op de methodieken voor meer info. 

Bos

"Soms heeft het leven een duwtje in de juiste richting nodig om de beste versie van jezelf te onthullen."

Paardencoaching

Paardencoaching

​Paardencoaching is coaching van volwassenen en kinderen met behulp van paarden. Paarden spiegelen mensen en prikken door hun masker heen. Het zijn hoog-sensitieve vluchtdieren die de hele dag hun omgeving afspeuren naar gevaar. Het paard is van nature geneigd tot het aangaan van contact. Een coachsessie met paarden geeft ontspanning en zelfinzicht. Het paard laat je al je zintuigen gebruiken. 

EMDR

EMDR

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een effectieve therapie voor kinderen en jongeren die last hebben van traumatische ervaringen, angsten of negatieve emoties. Het helpt hen om moeilijke herinneringen te verwerken en de bijbehorende spanning los te laten.

​

Bij TaLenteZorg begeleiden wij kinderen en jongeren met zorg en aandacht, zodat zij sterker en veerkrachtiger door het leven kunnen gaan. 

Systeemtherapie

Systeemtherapie

Bij systeemtherapie kijken we hoe mensen binnen een gezin of groep met elkaar omgaan en hoe ze elkaar beïnvloeden. Het helpt om problemen te begrijpen en samen op te lossen. In plaats van alleen naar één persoon te kijken, kijken we naar de relaties tussen de mensen om hen heen. Zo kunnen we gezinnen beter ondersteunen en helpen sterker te worden. 

Signaleringsplan

Signaleringsplan

In onze begeleiding zetten we het signaleringsplan in als een belangrijk hulpmiddel om samen met jongeren of gezinnen vroegtijdig signalen van spanning of gedragsverandering te herkennen en daar tijdig op te reageren. Het signaleringsplan is een methodiek die structuur biedt en ruimte laat voor persoonlijke inbreng.


Samen met de jongere (en eventueel het netwerk) brengen we in kaart:
•    Welke signalen erop wijzen dat het minder goed gaat
•    Wat helpend is om spanning te verminderen
•    Welke acties nodig zijn als de situatie escaleert
•    Wie betrokken kan worden in verschillende fases


Door dit plan samen op te stellen, ontstaat er bewustwording, grip en eigenaarschap bij de jongere. Het helpt om terugval of escalatie te voorkomen en bevordert de zelfregie. Voor ons als hulpverleners biedt het handvatten om sneller en gerichter te handelen, altijd in overleg met de jongere en zijn of haar omgeving.


Het signaleringsplan is geen vaststaand document, maar een levend plan dat meegroeit met de ontwikkeling van de jongere. Zo zorgen we voor passende ondersteuning op het juiste moment.

Floorplay

Floorplay

De Floorplay-methode is een speelse en liefdevolle benadering die is gericht op het versterken van de emotionele verbinding tussen ouder en kind en het stimuleren van de ontwikkeling van het kind.


Floorplay gaat letterlijk over samen op de vloer spelen, in het tempo en vanuit de belevingswereld van het kind. De methode is vooral effectief bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, gedragsproblemen of kenmerken van autisme.


Wat maakt Floorplay zo krachtig?
•    Het kind staat centraal en bepaalt het spel.
•    De volwassene sluit aan bij de interesses en signalen van het kind.
•    Vanuit het spel wordt gewerkt aan communicatie, emotieregulatie en sociale interactie.
•    De ouder-kindrelatie wordt versterkt, wat een positieve invloed heeft op het gedrag en de ontwikkeling van het kind.

 

Onze begeleiders zijn geschoold in het toepassen van Floorplay en begeleiden ouders in het inzetten van deze methode in de thuissituatie. Zo ontstaat er niet alleen groei bij het kind, maar ook meer vertrouwen, ontspanning en verbinding in het gezin.

Rouwverwerking

Rouwverwerking

Rouw bij kinderen en jongeren ziet er vaak anders uit dan bij volwassenen. Het is niet altijd zichtbaar en komt soms tot uiting in boosheid, teruggetrokken gedrag, somberheid of lichamelijke klachten. Binnen onze jeugdhulpverlening begeleiden we kinderen en jongeren bij het omgaan met verlies, op een manier die past bij hun leeftijd, belevingswereld en tempo.


We werken met verschillende methodieken rondom rouwverwerking, waarbij ruimte is voor het verhaal, de emoties en de unieke manier waarop elk kind rouwt. Dit kan gaan om het verlies van een dierbare, maar ook om andere vormen van verlies, zoals een scheiding, het verlies van veiligheid of verandering van woonsituatie.


Onze aanpak is persoonlijk en afgestemd op het kind of de jongere. Gericht op het benoemen van gevoelens en het vinden van woorden. Creatief, spelenderwijs en ervaringsgericht (denk aan tekenen, schrijven, rituelen of verhalen) en ondersteunend voor het gezin of netwerk, zodat ook thuis ruimte en erkenning ontstaat voor het rouwproces.


Rouw hoort bij het leven, maar hoeft niet alleen gedragen te worden. Wij bieden begeleiding die troost, structuur en hoop biedt, zodat kinderen zich gehoord voelen en verder kunnen groeien, met hun verlies als onderdeel van hun verhaal.

Thuisbegeleiding.

Thuisbegeleiding.

Bij thuisbegeleiding bieden we ondersteuning in de vertrouwde omgeving. Soms is het thuis even niet vanzelfsprekend. Er kunnen zorgen zijn over de opvoeding, de onderlinge communicatie of het gedrag van een kind. In zulke situaties bieden wij thuisbegeleiding: laagdrempelige, praktische hulp bij gezinnen thuis, afgestemd op wat er nodig is.


Bij thuisbegeleiding werken we systemisch, wat betekent dat we niet alleen naar het kind kijken, maar naar het hele gezin en de omgeving. We gaan samen op zoek naar wat er goed gaat, waar de knelpunten zitten en hoe we stap voor stap kunnen werken aan rust, structuur en vertrouwen.


Wat kun je verwachten van onze thuisbegeleiding?
•    Begeleiding in de eigen leefomgeving, waar het echt gebeurt.
•    Ondersteuning bij opvoedvragen en het versterken van opvoedvaardigheden.
•    Aandacht voor communicatie, grenzen stellen en structuur aanbrengen.
•    Samenwerking met school, wijkteam of andere betrokkenen waar nodig.
•    Focus op eigen kracht, met als doel meer zelfstandigheid en veerkracht.

 

Onze begeleiders komen op vaste momenten thuis langs, bouwen een vertrouwensband op en kijken samen met het gezin welke stappen haalbaar zijn. Altijd met respect voor de eigenheid van het gezin en met oog voor duurzame verandering.

​Educatie

​Educatie

Binnen de jeugdhulpverlening speelt educatie een belangrijke rol. We geloven dat kennis, inzicht en vaardigheden bijdragen aan zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en een positieve ontwikkeling van kinderen, jongeren en hun ouders.
Educatie betekent bij ons niet alleen leren uit boeken. We bieden praktische voorlichting en leertrajecten op maat, passend bij de situatie en ontwikkelingsfase van het kind of gezin. Dit kan gaan over thema’s als emoties, gedrag, sociale vaardigheden, omgaan met veranderingen of het versterken van opvoedvaardigheden.


Onze educatieve begeleiding is:
•    Op maat gemaakt, aansluitend bij de leerstijl en behoefte van het kind of gezin
•    Interactief en ervaringsgericht, met inzet van bijvoorbeeld spel, beeldmateriaal of rollenspellen
•    Gericht op inzicht, oefenen en toepassen in het dagelijks leven
•    Een samenwerking: we leren met en van elkaar


We zetten educatie in als versterkend onderdeel binnen onze begeleidingstrajecten, maar ook als los aanbod in de vorm van trainingen, workshops of ouderondersteuning. Want goed geïnformeerd zijn, geeft rust en regie.

Bewegingsleren

Bewegingsleren

Sommige kinderen en jongeren leren niet het beste door te praten, maar juist door te bewegen, te ervaren en te doen. Daarom zetten wij binnen onze begeleiding de methodiek bewegingsleren in. Deze aanpak maakt gebruik van fysieke activiteit om ontwikkeling op gang te brengen en gedragspatronen te herkennen, te begrijpen en te veranderen.


Bij bewegingsleren gaat het niet om sport of presteren, maar om:
•    Samenwerking en communicatie
•    Zelfinzicht en emotieregulatie
•    Omgaan met grenzen, fouten en succeservaringen
•    Reflecteren op gedrag en het effect daarvan op de ander

 

Door beweging komen lichaam en geest in balans en dat heeft een directe invloed op de sociale en emotionele ontwikkeling. Denk aan opdrachten met spelvormen, fysieke oefeningen of challenges die we samen doen en daarna nabespreken. Zo wordt leren concreet, tastbaar en betekenisvol.


Onze begeleiders zijn geschoold in het toepassen van bewegingsleren en zorgen altijd voor een veilige, positieve setting. Het is een krachtige manier om in contact te komen met jongeren die moeilijk praten, snel overprikkeld raken of moeite hebben met grenzen en om vanuit beweging te bouwen aan groei.

LIRIK

LIRIK

Binnen de jeugdhulpverlening is het essentieel om risico’s tijdig te signaleren en passende hulp in te zetten. Daarom maken wij gebruik van de methodiek LIRIK: Landelijk Instrumentarium Risicotaxatie In de Kinderbescherming. Dit instrument helpt onze professionals bij het systematisch inschatten van de veiligheid en ontwikkelingsrisico’s van een kind of jongere.


LIRIK wordt ingezet wanneer er sprake is van zorgen over de opvoedsituatie, (mogelijk) onveilige thuissituaties of als onderdeel van een beschermingsonderzoek. Het ondersteunt ons bij het maken van weloverwogen keuzes over het vervolgtraject.


Wat LIRIK ons biedt:
•    Een gestructureerde aanpak om risico’s objectief in kaart te brengen.
•    Inzicht in beschermende en risicofactoren binnen het gezinssysteem.
•    Onderbouwing van beslissingen over hulpverlening of doorverwijzing.
•    Bevordering van transparantie en samenwerking tussen professionals, ouders en ketenpartners.

​

​Onze medewerkers zijn getraind in het toepassen van LIRIK en gebruiken het instrument als onderdeel van een breder professioneel oordeel. Zo waarborgen we de veiligheid van het kind en zorgen we voor passende, zorgvuldige ondersteuning.

Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling

Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling

Bij TaLenteZorg staat het welzijn en de veiligheid van kinderen en jongeren altijd voorop. Daarom werken wij volgens de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling, een stappenplan dat professionals helpt signalen van geweld en mishandeling te herkennen en verantwoord te handelen.
De meldcode biedt duidelijkheid over wat te doen wanneer er vermoedens zijn van huiselijk geweld of kindermishandeling. Het helpt ons om tijdig in te grijpen, zodat kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien. Wij nemen onze verantwoordelijkheid serieus en zorgen ervoor dat onze medewerkers goed getraind zijn in het herkennen van signalen en het volgen van de juiste stappen.

​

Onze aanpak bestaat uit vijf vaste stappen:
1.    In kaart brengen van signalen.
2.    Overleggen met een collega of vertrouwenspersoon.
3.    Gesprek voeren met het kind.
4.    Wegen van de zorgen.
5.    Beslissen over melden bij Veilig Thuis of andere instanties.

 

Door deze methodiek toe te passen, waarborgen wij een zorgvuldige en respectvolle aanpak, waarbij het belang van het kind altijd centraal staat. Zo dragen wij bij aan een veilige omgeving voor kinderen waar zich optimaal kunnen ontwikkelen.
 

ZRM

ZRM

Wij zetten we de Zelfregulatie Methode (ZRM) in om kinderen en jongeren te ondersteunen in het versterken van hun zelfvertrouwen en eigen kracht. ZRM is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek die jongeren en kinderen helpt om hun gevoelens, gedachten en gedrag beter te begrijpen en te sturen.


Met ZRM leren zij op een positieve en praktische manier omgaan met uitdagingen in hun leven. Door middel van herkenbare opdrachten en oefeningen ontdekken zij wat voor hen belangrijk is en hoe ze stap voor stap hun doelen kunnen bereiken. Deze aanpak stimuleert zelfinzicht, motivatie en zelfsturing, wat essentieel is voor een gezonde ontwikkeling en het vergroten van veerkracht.


Wij begeleiden kinderen en jongeren tijdens dit proces, zodat zij zich sterker voelen in het maken van keuzes en het nemen van verantwoordelijkheid voor zichzelf. Zo draagt ZRM bij aan een duurzame groei en verbetering in hun dagelijks functioneren.

Leefklimaatmeting/ Begeleidingsklimaat-
meting

Leefklimaatmeting/ Begeleidingsklimaatmeting

Bij TaLenteZorg vinden we het belangrijk dat kinderen en jongeren opgroeien in een veilige, stimulerende en respectvolle omgeving. Om dit te waarborgen, maken wij gebruik van de Leefklimaatmeting (ook wel Begeleidingsklimaatmeting genoemd).


Deze methodiek helpt ons om systematisch in kaart te brengen hoe jongeren het leef- en begeleidingsklimaat binnen onze organisatie ervaren. Het gaat hierbij onder andere om gevoelens van veiligheid, rechtvaardigheid, ondersteuning, duidelijkheid en persoonlijke groei. Door jongeren hierin actief te betrekken, geven we hen een stem en laten we zien dat hun beleving ertoe doet.


De uitkomsten van de meting geven ons waardevolle inzichten waarmee we het pedagogisch klimaat kunnen versterken en onze begeleiding kunnen afstemmen op de behoeften van de jongeren. Zo blijven we continu werken aan een omgeving waarin zij zich gehoord, begrepen en veilig voelen.

Mindfullness

Mindfullness

Bij TaLenteZorg zetten we Mindfulness in als waardevolle methodiek om kinderen en jongeren te helpen meer rust, zelfinzicht en veerkracht te ontwikkelen. In een wereld die vaak druk en overweldigend is, biedt mindfulness handvatten om beter om te gaan met stress, emoties en prikkels.


Door middel van eenvoudige ademhalings- en aandachtsoefeningen leren kinderen om bewust stil te staan bij wat zij voelen en denken, zonder te oordelen. Ze leren om hun aandacht te richten op het hier en nu, wat helpt bij het verminderen van piekeren en het vergroten van hun concentratie en zelfvertrouwen.


Onze begeleiders passen mindfulness op een laagdrempelige en praktische manier toe, afgestemd op de leeftijd en belevingswereld van het kind. Zo bouwen we samen aan innerlijke rust, meer zelfregulatie en een stevige basis voor persoonlijke groei.
Mindfulness is geen doel op zich, maar een krachtige ondersteuning in het dagelijks functioneren en het welzijn van de jongeren en kinderen die wij begeleiden.

Ouderbegeleiding

Ouderbegeleiding

Kinderen kunnen zich het ontwikkelen in een stabiele, veilige en ondersteunende thuissituatie. Daarom is ouderbegeleiding een belangrijk onderdeel van onze hulpverlening. We betrekken ouders of verzorgers actief in het traject, want zij spelen een centrale rol in het leven en het welzijn van hun kind.


Met ouderbegeleiding bieden we ondersteuning bij opvoedvragen, het omgaan met lastig gedrag, of het vinden van een betere balans binnen het gezin. We kijken samen naar wat er goed gaat, waar de uitdagingen liggen en hoe we die stap voor stap kunnen aanpakken. Onze begeleiding is laagdrempelig, praktisch en afgestemd op de behoeften van het gezin.


Door ouders te versterken in hun rol en hen tools te geven om beter aan te sluiten bij hun kind, ontstaat er meer rust, wederzijds begrip en verbinding binnen het gezin. Zo bouwen we samen aan een stabiele basis waarin het kind zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Schoolbegeleiding

Schoolbegeleiding

Onderwijs en zorg gaan hand in hand als het gaat om de ontwikkeling van een kind. Bij TaLenteZorg bieden wij schoolbegeleiding aan om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun leerproces en sociaal-emotionele ontwikkeling binnen de schoolomgeving.


Onze schoolbegeleiding richt zich op het verbeteren van de schoolervaring van het kind. Dit kan variëren van het opbouwen van structuur en zelfvertrouwen tot het versterken van sociale vaardigheden of het begeleiden bij gedragsproblemen in de klas. Wij werken nauw samen met leerkrachten, intern begeleiders en ouders om de begeleiding goed af te stemmen op de behoeften van het kind en de onderwijssetting.


Door regelmatig aanwezig te zijn op school, creëren we korte lijnen en kunnen we snel schakelen wanneer nodig. Samen zorgen we voor een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen.


Schoolbegeleiding is geen op zichzelf staand traject, maar een belangrijke schakel in de brede begeleiding die wij bieden. Thuis, op school en in de vrije tijd.

Individuele
Begeleiding

Individuele Begeleiding

Bij TaLenteZorg bieden we individuele begeleiding op maat voor kinderen die vastlopen en extra ondersteuning nodig hebben. Vaak zien we dat probleemgedrag leidt tot overbelasting bij ouders en dat het gezin onder druk komt te staan. Onze begeleiding richt zich op het creëren van rust, het bieden van praktische handvatten en het delen van kennis en begrip. Zowel voor het kind als het gezin.


Wij bieden ondersteuning bij onder andere ADHD, autisme en verstandelijke beperkingen, maar begeleiding is ook mogelijk zonder officiële diagnose, wanneer het gedrag van het kind ernstig ontregelt is.


De begeleiding vindt plaats waar dat nodig is: in het gezin, op school, tijdens vrije tijd en hobby's, of onderweg. We helpen bijvoorbeeld met deelname aan het verkeer of het reizen met het openbaar vervoer. Ook is 1-op-1 schoolbegeleiding mogelijk voor kinderen die moeite hebben zich in de klas te handhaven, om zo schooluitval te voorkomen of terugkeer naar onderwijs mogelijk te maken.


Een bijzonder onderdeel van onze aanpak is het gebruik van een persoonlijk fotoboek: een compact, weerbestendig hulpmiddel dat kinderen helpt structuur te ervaren in hun dagritme. Met herkenbare foto’s en informatie bieden we ondersteuning bij bijvoorbeeld opstaan, boodschappen doen, of het bedritueel.


Begeleiding is dagelijks mogelijk en het aantal uren stemmen we af op de behoeften van het kind en het gezin.


Samen werken we toe naar meer rust, duidelijkheid en ontwikkeling.

Groepsbegeleiding

Groepsbegeleiding

Bij TaLenteZorg bieden we groepsbegeleiding aan voor kinderen die baat hebben bij structuur, sociale oefening en positieve interactie met leeftijdsgenoten. In een veilige en overzichtelijke omgeving werken we aan het versterken van sociale vaardigheden, het vergroten van zelfvertrouwen en het aanleren van dagelijkse routines.


Groepsbegeleiding helpt kinderen om te leren samenwerken, rekening te houden met anderen en zich beter te uiten. We bieden activiteiten aan die aansluiten bij hun belevingswereld en stimuleren ontwikkeling op een speelse, praktische manier.


Onze begeleiders zorgen voor een vertrouwde sfeer waarin ieder kind gezien wordt. We houden rekening met individuele behoeften binnen de groep en zorgen voor heldere regels, voorspelbaarheid en rust.


Groepsbegeleiding is beschikbaar op vaste dagen en kan een waardevolle aanvulling zijn op individuele begeleiding of schoolbegeleiding.


Samen bouwen we aan groei, verbinding en plezier!

Geef me de 5

Geef me de 5

Bij TaLenteZorg werken we onder andere met de methodiek Geef me de 5, speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren met autisme. Deze methodiek helpt om meer duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid te bieden. Precies wat veel kinderen met autisme nodig hebben om zich veilig te voelen en tot ontwikkeling te komen.


Met Geef me de 5 maken we gedrag begrijpelijk en hanteerbaar, zowel voor het kind als voor de omgeving. We doen dit door vijf basisvragen te beantwoorden: Wie? Wat? Waar? Wanneer? en Hoe?. Door deze vragen steeds helder te maken, ontstaat er rust en overzicht in het hoofd van het kind.


Deze aanpak is praktisch, positief en gericht op kansen. We betrekken ouders, begeleiders en leerkrachten actief, zodat iedereen op dezelfde manier kan ondersteunen. Zo bouwen we samen aan een stabiele basis waarin het kind zich begrepen en gesteund voelt.

Autismecoach

Autismecoach

Bij TaLenteZorg zetten wij autismecoaching in om kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis beter te leren begrijpen en ondersteunen. Een autismecoach kijkt niet alleen naar het gedrag, maar vooral naar de onderliggende behoeften en prikkelverwerking van het kind.


Samen met het kind en de omgeving werken we aan meer duidelijkheid, structuur en praktische oplossingen voor dagelijkse situaties, zoals school, sociale contacten, vrije tijd en thuis. We maken gebruik van visuele ondersteuning, vaste routines en gesprekken op maat, afgestemd op het denk- en belevingsniveau van het kind.


De autismecoach is er niet alleen voor het kind, maar ook voor ouders, scholen en andere betrokkenen. Door kennis te delen en de omgeving mee te nemen, ontstaat er meer begrip, rust en houvast.


Autismecoaching helpt om kracht, talent en zelfstandigheid te versterken. Stap voor stap, op een manier die past.

Kennismaken?

Wil jij meer weten over onze methodieken? Neem contact met ons op via onderstaande button. 

bottom of page